Källor

Hinduismen:
Fakta:
20 / 1

http://maps.google.se/maps?hl=sv&rlz=1T4DBSE_svSE248SE250&um=1&ie=UTF-8&q=golden+temple+varanasi&fb=1&gl=se&hq=golden+temple&hnear=varanasi&cid=0, 0,14855873869592854436 & ei = SaleS4a4MJiF_AbxyLiUBQ & sa = X & oi = local_result & ct = image & resnum = 1 & ved = 0CAsQnwIwAA
http://www.flygagenten.se/Prisjämförelse_flyg.aspx
http://www.travelmath.com/flight-time/from/New+Delhi, + Indien / till / Varanasi, Indien +
http://www.lfv.se/sv/LFV/Resenar/Planera-Resan/Taxfree-tid-pengar/Tidsskillnad-i-ett-antal-lander-jamfort-med-Sverige/
24 / 1
http://www.flygagenten.se/Prisjämförelse_flyg.aspx
http://book.finnair.com/pl/FinnairOnline/wds/OverrideServlet; jsessionid = J4yYLZyTTFYwhtkty5khQYWTyTG8ZN2cLgYbyPg0t0p9lFQmH8V2! -1369532482! -463.415.776
26 / 1
http://www.indiamike.com/india/india-travel-itinerary-advice-f91/best-way-from-delhi-to-varanasi-t12705/
27 / 1
http://ne.se/varanasi
http://www.popularhistoria.se/oois?id=43&vid=793
http://www.indienresa.se/ganges/
http://www.ne.se/hinduism
http://www.indien.nu/fakta-tips/religion/gudar_symboler/
http://www.indiavideo.org/madhyapradesh/heritage/monuments/temples/lakshmi-temple-khajuraho-796.php
http://www.durga-puja.org/the-durga-temple-varanasi.html
28 / 1
http://hinduism.about.com/od/festivalsholidays/a/navaratri.htm
http://maps.google.se/maps?hl=sv&rlz=1R2DBSE_svSE327&q=Durga+temple+varanasi&oq=&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Durga+Temple, + + Sankat Mochan + Rd, + Bhelupura, + Varanasi , + + Uttar Pradesh, Indien + & gl = se & ei = vKViS6WsHZya_QaZ5s39Aw & sa = X & oi = geocode_result & ct = image & resnum = 1 & ved = 0CAkQ8gEwAA
29 / 1
http://www.indiens.se/kultur/kastsystemet.html

http://www.indien.nu/fakta-tips/religion/kastsystemet/

Bilder:
26 / 1:

http://www.politikerbloggen.se/wp-content/uploads/2009/04/arlanda.png
http://www.lasochres.se/Bildarkiv/Asien/Indien/Natur_i_Sydasien/Den_heliga_staden_Varanasi_big.jpeg
http://neatorama.cachefly.net/images/2007-09/ganges-river.jpg
27 / 1:
http://www.topnews.in/files/Golden-Temple.jpg
http://www.sacredsites.com/asia/india/images/golden-temple-500.jpg
http://markurmap.com/images/GoldenTemple% 20amristar.jpg
http://rtc-money.co.uk/shell_rtc_money/contents/god_helps/v_lakshmi_orig.jpg
http://media.ne.se/neimage/1432222.jpg
28 / 1:
http://img248.imageshack.us/i/ambamarf2.jpg/
http://whyurhere.com/images/Hinduism-Sign-OAM.jpg
http://www.pochp.se/pop1_07/img/lotusblomma.jpg
http://www.indien.nu/fakta-tips/religion/gudar_symboler/lakshmi.jpg
29 / 1:
http://www.indien.nu/galleri/cpmfetch/cfshow.php?pic=http://www.indien.nu/galleri/albums/userpics/10001/soluppgang.jpg
http://www.pilgrimtrips.com/temples/images/Kashi% 20Vishwanath% 20Temple% 20Kasi% 205.gif
http://2.bp.blogspot.com/_rNpvW8Y46J8/SDnQ17brDTI/AAAAAAAAA6g/1L5wbQeVL-s/s320/kashi_vishwanath_mukti4u.dk2.jpg

Buddhismen:
Fakta:
31/1:
http://www.dn.se/resor/srilanka/sri-lanka-inifran-1.227188
http://www.sri-lanka.se/städer-&-byar-polonnaruwa-stad
http://media.reseguiden.se/cgi-bin/rg/package_tour.cgi?keyword=&company_id=2573&dest=Sri+Lanka&origin=package&order_by=&package_id=3603176&event=details&site=lokus_op&search_text=&country_id_dest=182
http://ne.se/buddhism?i_h_word=buddhismen#
http://ne.se/theravada
1/2:
http://www.tripadvisor.com/Hotels-g304140-Polonnaruwa-Hotels.html

Bilder:
31/1:
http://raisingrrl.files.wordpress.com/2009/02/o005-buddha-w-beads-jade.jpg
http://www.mirisawetiya.org/images/lohapasada_small.JPG
1/2:
http://metempsychoses.files.wordpress.com/2008/07/recliningbuddha.jpeg
http://www.lanka.com/sri-lanka/images/319-2-polonnaruwa.jpg
2/1:
http://www.kidspast.com/images/theravada-temple.jpg
http://www.buddhistravel.com/picture/upload/image/mahayana1.jpg
5/1:
http://www.dhammakaya.net/events/511102_Kathina/511102_Kathina_008.JPG
http://reneebreig.files.wordpress.com/2007/09/lotus_flower_missouri-6.jpg
http://www.meditationinboston.org/images/Dharma_wheelv2_web.gif
http://jennieijapan.files.wordpress.com/2009/04/img_0576.jpg
http://asianstudies.anu.edu.au/weblog/uploads/dalai_lama1.jpg

Tryckta:
20/1-5/1:
Göth, Lennart, Lycken, Katarina bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm 2002

Hem igen

Dag 21:
Idag åker jag hem till kalla Sverige. Både Indien och Sri Lanka var två helt fantastiska land. Jag har verkligen fått veta massor om buddhismen och hinduismen. Nu förstår jag religionerna och har fått en helt annan syn på dem. Jag gillar både hinduismen och buddhismen mer än kristendomen. Jag tycker det verkar som att man är tryggare i sig själv och med dem man lever tillsammans med.
Det har i alla fall vart en väldigt lärorik resa och jag är glad att jag vann tävlingen men allt det roliga har ett slut så taxin kommer och hämtar upp mej inom en timme. Det var allt för den här gången. Bye.  


Jaha, bara en dag kvar tills hemresan ..

Dag 20:
Skulle jag välja att bli religiös skulle jag inte vilja tillhöra kristendomen, jag skulle nog blivit buddhist. Buddhismen verkar som en lärorik och smart religion. Det har hänt flera gånger för mej att livstörsten bara orsakat lidande istället. Jag tror många skulle må mycket bättre av att få ett stopp på sin livstörst. Ta Paris Hilton t.ex. Hon har alltid fått allt hon önskat sig eftersom hennes pappa är så rik. Jag tror inte det är mycket hon behöver göra själv. När hon fått allt hon vill ha, vad ska hon göra då? Det är klart hon vill ha mer. Men för henne kommer det inte alltid finnas mer av. Om hon har den dyraste mobilen, flashigaste tv:n, lyxigaste bilen, exklusivaste huset, de dyraste klänningarna osv. vad kommer då efter? Jo då börjar allt spåra ur. Det kommer grejer hon inte provat på förut. Festerna blir vildare, drömmen är att bli smalare än det smalaste man kan bli, det provas på droger och det bara fortsätter utför. Vilket liv kommer hon ha efter det? Kul att livstörsten fått en att bli ett skelett med drog- och alkoholproblem. Det är något jag verkligen inte skulle vilja vara med om inte för att det skulle vara så stor risk men man vet aldrig hur det kan bli när ens livstörst blir så pass stor. Som buddhist skulle jag nog kunna njuta mer av livet och se det bra och positiva i det som jag redan har istället för att bara vilja ha mer och mer. En annan fördel med buddhismen är att dem inte har några gudar. Jag tror inte på den guden vi har inom kristendomen och skulle inte kunna börja tro på några/någon annan gud inom någon annan religion heller eftersom det finns en anledning varför jag inte tror på gudar. Som buddhist är det än själv man förlitar sig på och Buddha, som man vet har funnits. Man följer en helt vanlig persons tankar och åsikter( Buddhas ) för att nå det stora målet i de buddhistiska livet, nirvana. Det skulle nog vara rätt skönt att få dö naturligt och veta att man har levt ett väldigt lyckligt liv eftersom man följt den åttafaldiga vägen istället för att dö av leversvikt.


Dalai Lama

Dag 19:
Idag träffade jag på en väninna som bor här i Sri Lanka. Hon vet massor om buddhismen och har även konverterat till buddhismen. Hon säger att det är det bästa val hon någonsin har gjort. Hon berättade massor med spännande upplevelser, platser och nya människor hon träffat via buddhismen. Jag kan inte skriva allt men en sak jag lärde mej om var Dalai Lama. Jag har hört om han förut och vet att han fått bland annat Nobels fredspris men har aldrig riktigt vetat vad som egentligen är så stort med han. Dalai Lama fick år 1989 Nobels fredpris för att i flera år jobbade för sitt budskap om fred och försoning och för hans kamp om Kinas ockupation av hans land Tibet. Lama betyder egentligen lärare eller mästare och är ett tibetanskt ord. Den tibetanska buddhismen kallas ofta för lamaism. Lamaismen är en del av mahayanabuddhismen. De förnämsta lamorna brukar anses vara återfödda bodhisattvor. Dalai Lama tros vara den återfödde bodhisattvan Chenresi som är barmhärtighetens bodhisattva. 
Dalai Lama är inte intresserad av den "magiska buddhismen" utan vill bara lära oss att att vi kan få sinnesfrid genom meditation och att genom att inte hålla så krampaktigt fast vid något vi vill ha utan istället ge det vidare utan att ångra det kan göra så att vi själva kommer närmare lyckan och hjälper andra att göra det. På det sättet kan vår sinnesfrid medverka till fred och det är det vikigaste Dalai Lama vill förmedla.

Dalai Lama
 


Zenbuddhismen

Dag 18:
 Idag när jag gick förbi ett tempel såg jag en zenbuddhistisk trädgård. Jag gick dit för att fråga några som precis mediterat klar om vad zenbuddhismen handlar om. Ordet zen betyder meditation och zenbuddhister använder olika meditationstekniker för att få upplysning och sinnesro. Det går inte att beskriva upplysningen men meditationen går ut på att tömma sinnet på allt så att upplysningen ”får plats”. Alla når inte upplysningen eftersom det tar långt tid, kräver stor ansträngning och stark koncentration för att bli upplyst. Även om man inte når fram till upplysningen tycker zenbuddhisterna att man får kraft av meditationen.  En av riktningarna inom zenbuddhismen lägger stor vikt vid hur man behandlar sin kropp och hur man sitter. Har man rätt hållning och rätt andning tömmer man sitt medvetande och gör sig beredd för upplysningen mycket lättare. En annan riktning inom zenbuddhismen använder sig istället för olösliga gåtor för att öka koncentrationen i meditationen. Elevens mästare bedömer då om elevens svar är ett steg framåt i upplysningen.
Det verkar verkligen som att man har ett skönt liv som buddhist. Speciellt som zenbuddhist eftersom man ofta mediterar då och ständigt ”tömmer” sinnet. Då slipper man massa onödiga tankar och kan koncentrera sig på sig själv och mer väsentliga saker istället.

Zenbuddhistisk trädgård
 


Vesakfesten och Kathina

Dag 17:
Idag på hotellet pratade några i personalen om Kathina. Jag blev nyfiken och undrade vad det var för något. De talade om för mig att det var en av deras högtider som avslutas nu i oktober. Regnretreaten avslutas med Kathina. Regnretreaten är en tre månader lång period, som varar under regnperioden, då munkarna måste vara stilla på en plats. Denna period börjar i augusti och slutar som sagt i oktober. På Kathina skänker buddhisterna bland annat mantlar till munkarna. Jag frågade även om de hade någon annan högtid som var speciell eller stor för dem. De berättade då om Vesakfesten även kallad Buddhadagen. Vesakfesten är den största buddhistiska högtiden och firas i april eller maj. Alla buddhistiska riktningar firar Vesakfesten och de firar den till minne av Buddhas födelse, upplysningen och ingång i nirvana.

Ja, det hände inte så mycket mer idag så skriver mer i morgon!
Kathina:


Lite tankar om buddhismen

Dag 16:
Jag har tänkt lite på skillnaderna mellan hinduismen och buddhismen. Jag tror att det är lättare att leva som buddhist än att leva som hindu. Buddhisterna har inga gudar alls som dem behöver tänka på. Meditationen ger även kroppen frid och ro och jag tror att det är skönt för buddhisterna att bara ha ett mål i livet, att få ett slut på livstörsten och kunna gå in i nirvana.
Jag tycker att Buddha är en bra förebild så det är nog inte jobbigt att leva efter hans tankesätt. Buddhismen handlar inte om att ägna sitt liv åt en eller flera gudar, utan du ska koncentrera dig på ditt eget liv istället och det tror jag får många att må bra. Jag tror dem känner sig rätt trygga med sin religion. Man vet också att Buddha har funnits och det är bevisat så det är inte som med Jesus då man tror på något som sannolikt inte ens kunde göra hälften av det man påstod att han kunde. 
Jag skulle nog hellre leva som buddhist än som hindu eftersom jag tycker det är bättre att leva efter en person som från början har varit en helt vanlig, bara ovanligt rik, människa. Jag skulle nog inte känna lika mycket press och stress om jag var buddhist för jag skulle meditera och jag tror det är väldigt skönt att meditera för att komma in i sin egen värld och ha en stund med sig själv då man renar sinnet. Som en nystart varje morgon. Eftersom buddhismen ofta även ses som en ateistisk religion skulle den speciellt passa mej eftersom det inte är några onaturliga väsen som inte finns som "styr" religionen.


Heligt tempel på ett berg

Dag 15: 
Idag besökte jag ett tempel som låg jättehögt uppe på ett berg. Jag vet inte vad templet hette för jag såg det när jag åkte förbi med taxin. I templet fick jag reda på lite om buddhismens heliga rum, heliga handlingar och heliga texter. Det finns två heliga skrifter inom buddhismen. Vilka texter som räknas som heliga beror på vilken buddhistisk inriktning man tillhör. Den första är och viktigaste heliga skriften är tripitaka. Tripitaka betyder ”de tre korgarna” och består av tre delar. Tripitaka är från 200-talet f.v.t och är den viktigaste skriftsamlingen om man är theravadabuddhist.

 Den första delen heter Vinayapitaka. Vinayapitaka betyder ”munkdisciplinens korg” och består av bestämmelser och regler för munkar samt för hur ceremonier ska utföras.

 Den andra delen heter Sutrapitaka och betyder ”lärotalens korg”. Sutrapitaka består av samtal och berättelser med Buddha. Det mesta som Buddha är känd för finns i den här delen av Tripitaka. Dhammapada består av 423 verser och är buddhismens mest kända skrift. Dhammapada finner man i Sutrapitaka. Man kan även läsa Benarespredikan i Sutrapitaka. Benarespredikan är den  predikan som Buddha beskriver vägen till den hållbara, verkliga lyckan. Der är i Benarespredikan som de fyra ädla sanningarna tas upp.

 Den tredje och sista delen heter Abhidharmapitaka. Abhidharmapitaka betyder ”metafysikens korg” och är den största korgen. Abhidharmapitaka består av analyser av den buddhistiska läran. Olika delar av buddhismen har olika Abhidharmapitaka och därför är det den här korgen som buddhisterna är mest oense om. Vissa av theravadabuddhisterna säger att det inte har någon Abhidharmapitaka alls.

Den andra heliga skriften är Saddharmapundarikasutra, på svenska Lotussutran som är från ungefär 200 v.t. Lotussutran är mahayanabuddhismens mest heliga och kända skrift. Lotussutran beskriver hur Buddha predikar om den inre sanningen, att alla inte kommer kunna bli buddhor och nå nirvana. Han predikar även om att theravadabuddhismens tal om ansträngningarna man ständigt behöver göra inte stämmer. Den kända buddhan och bodhisattavan Avalokiteshvara förekommer också i Lotussutran. (Avalokiteshvara är samma person som Guanyin).  

Templen är heliga rum för buddhisterna och deras samlingsplatser. Det är stor skllnad på zenbuddhistiska tempel och på tibetanska tempel. De tibetanska templen är mycket färgglada, innehåller många statyer, ljus, bilder och diverse dylikt medans de zenbuddhistiska innehåller väldigt få saker för att underlätta zenmeditationen. Thailändska tempel brukar vara en blandning av mycket och lite. Eftersom Buddha är en buddhistisk förebild brukar det nästan alltid finnas Buddhastatyer i templen.

Nu när jag var i templet skulle de just börja med en puja. En samling i ett buddhistiskt tempel kallas puja. Pujan leds ofta av en munk och brukar oftast bestå av bön, meditation och undervisning om buddhismen.

Heliga handlingar kan bland annat vara om man skänker mat till munkarna/nunnorna. Det anses vara en helig handling eftersom man hjälper Buddhas tjänare.


I Polonnaruwa

Dag 14:

Idag tog jag buss mot Polonnaruwa. Det tog ungefär 1 timme och 40 minuter och det var inte direkt den skönaste bussen på de bästa vägarna så jag blev rätt åksjuk men det får jag tåla. Nu är jag i alla fall på det nya hotellet som heter Deep Park Hotel och det ligger rätt nära den liggande Buddhastatyen som är uthuggen ur klippan Gal Vihara som jag har varit och kolla på. Statyn är ca 15 m lång och den var otroligt häftig! Det var några nunnor nere vid statyn så jag frågade dem lite om Buddha. En av nunnorna berättade att Buddhas tankar ofta anses ateistiska eftersom han inte bad till några gudar eller trodde på några. Buddha tyckte inte heller att målet i livet var att förenas med någon gud eller annan högre makt. Enligt Buddha är målet istället nirvana. Fast nirvana är inte något som kommer efter livet utan man kan även ta del av nirvana redan nu men det är då efter mycket hårt arbete. Om man lyckas släcka livstörsten och komma ifrån jagandet kan man ta del av nirvana redan innan livets slut. När man har släckt livstörsten är man fri från sin egoism. När man har befriats ifrån sin egoism kallas man en fullkomlig som inom buddhismen kallas en arhat. Att bli en arhat är det största målet i livet.

Jag tycker buddhismen är en bra religion på så sätt att den är fri och man är befriad från olika gudar man annars måste be till för att bli välsignad och massa sånt jobbigt. Jag tycker det är mycket bättre att då ägna sin tid åt att göra sin kropp till en bättre ”miljö” att leva i. Få ett annat tänkande och bli mer öppen sinnad. Jag tror inte det är speciellt jobbigt att leva som en buddhist. Det verkar inte så på människorna jag träffar i alla fall. Alla tycker det är jätte roligt att berätta om sin religion och vad den går ut på och att dem mediterar så ofta dem kan och hela tiden försöker bli bättre människor och trivas mer med deras kroppar. Jag tycker också att Buddha verkar vara en bra förebild, han var en mycket rik prins som hade allt man kunde önska sig men ändå lyckades han hitta ett sätt att komma ifrån sin egoism och livstörst och det tycker jag är väldigt starkt för många som är födda i en väldigt rik familj förstår inte hur det är att inte få allt man ber om och förstår inte heller det negativa med att alltid få allting serverat på ett guldfat men Buddha har faktiskt insett de och det är väldigt positivt. Skriver mer senare!


Polonnaruwa

Gal Vahara


Theravada och mahayana

Dag 13:

Idag när jag gick på en promenad träffade jag en jättetrevlig man. Han berättade att han en gång varit munk. Han var mahayanabuddhist. Läran har utvecklats på olika sätt så därför ha två olika huvudinriktningar uppstått, theravada- och mahayanabuddhismen. Theravadabuddhismen är störst inom Sydostasien medans mahayanabuddhismen är störst inom Nepal, Kina och Japan.

Theravadabuddhismen handlar mest om att det kräver väldiga ansträngningar för att bli befriad från livstörsten. Alla har inte förmågan att klara det arbetet. Därför kallar mahayanabuddhisterna theravada för hinayhana som betyder ”den lilla vagnen”.

Mahayana betyder ”den stora vagnen” och mahayanabuddhisterna tycker theravada gör det svårare att ta in Buddhas lära och nå nirvana det är därför de kallar theravada för ”den lilla vagnen” för att man kan dra mindre åt gången än om man skulle vara mahayanabuddhist och därmed ha ”den stora vagnen”. Inom mahayanabuddhismen finns olika inriktningar men de alla mahayanabuddhister har gemensamt är att de tror på bodhisattvor. En bodhisattva är en människa som kommit så långt i den andliga utvecklingen att hon är redo för nirvana men skjuter upp det för att istället kunna hjälpa andra människor. En bodhisattva dyrkas ibland som en gud och fungerar som en stark förebild. Ett exempel på en känd bodhisattva är Guanyin som hon kallas i Kina. Det är många mahayanabuddhister som ber till henne för att slippa olyckor och faror. Hon hjälper även de som är barnlösa att få barn. Guanyin kallas för Kannon i Japan.   

 Det var allt för idag skriver i morn!
Theravadatempel:

I ett mahayanatempel:


The Sri Mahabodhi Tree

Dag 12:

Jag kommer inte kunna skriva om allt som händer så jag skriver mest om det största ögonblicket under dagen. Idag besökte jag The Sri Mahabodhi Tree som sägs vara det äldsta trädet i världen och det träd som Buddha blev upplyst under. Det var massvis med munkar och andra människor som var vid trädet. En av munkarna där berättade för mej att vissa ansåg trädet som heligt och att det därför kom många här. Jag pratade med munken en stund och frågade om han visste något om den tredje och fjärde ädla sanningen. Ju mer vi pratade desto fler munkar kom det som alla verkade tycka det var kul att berätta om deras religion. Den tredje ädla sanningen är sanningen om befrielsen från lidandet. För att lidandet ska få ett slut måste man lära sig att få ett slut på sin livstörst och det ständiga jagandet efter lycka. När man funnit hur man ska lyckas nå den verkliga lyckan är man ett steg närmare att komma ifrån livstörsten. Men den verkliga lyckan kommer inte förens ens livstörst har upphört. Den fjärde och sista ädla sanningen är sanningen om den åttafaldiga vägen. Det är den åttafaldiga vägen som tillslut gör så att lidandet upphör. Den åttafaldiga vägen har ingen bestämd ordning så därför är den som ett hjul med åtta ekrar. Hjulet med åtta ekrar är därför en buddhistisk symbol. Den åttafaldiga vägen är vägen mitt emellan askes och njutning. Askes är att avstå från kroppsliga njutningar för att nå sitt religiösa mål. Till exempel så är fastan en askes eftersom man då avstår från mat för att istället kunna koncentrera sig på det gudomliga som är mycket viktigare.

Man kan inte släcka livstörsten genom att bara besluta sig för att man ska släcka den utan man behöver hjälp av den åttafaldiga vägen för att begäret och livstörsten sitter så pass djupt. Och det är även efter att man har insett att det är jagandet som orsakar lidandet som man kan börja på den åttafaldiga vägen. De åtta stegen i den åttafaldiga vägen är:

  • Rätt insikt
  • Rätt meditation
  • Rätt strävan
  • Rätt uppmärksamhet
  • Rätt handling
  • Rätt tal
  • Rätt beslut
  • Rätt levnadssätt 

Jag frågade även lite om hur munkarna levde. De berättade att alla var tvungna att raka av sig håret och bära orangefärgade kläder. Alla buddhistiska munkar och nunnor tillhör den buddhistiska församlingen sangha. Munkarna och nunnorna måste följa speciella regler. De får t.ex. inte döda, stjäla eller ljuga. De avger särskilda löften som t.ex. ahimsa. Ahimsa är en moralisk och rituell regel om att inte döda något levande eller utföra våld.

 Munkarna och nunnorna går varje morgon ut med sina tiggarskålar för att samla ihop till dagens måltid. Om man skänker dem ris och grönsaker är det ett sätt att visa vördnad på. Det räknas som en god gärning.

Munkarna och nunnorna behöver inte försörja sig utan kan helt och hållet ägna sig åt deras studier och meditation.

 


The Sri Mahabodhi Tree


Anuradhapura

Dag 11:

Hej! Jag kom fram för fem timmar sen, så nu är jag i Anuradhapura, Sri Lanka!
 Först kommer jag att bo i Anuradhapura i 4 dagar för att senare åka vidare till Polonnaruwa.

Jag hann besöka The Brazen Palace som numera är ruinerna av vad som en gång var ett niovåningar högt palats med mässingtak där det fanns plats för 1000 munkar. Ruinerna består nu endast av 1600 pelare.
Jag såg några munkar vid The Brazen Palace så jag gick fram till dem för att få veta lite om buddhismen. Munkarna berättade att livet som buddhist går ut på att leva efter det fyra ädla sanningarna. Det centrala inom buddhismen är att man genom att överge världen kan nå fram till nirvana i reinkarnationens kretslopp. När man nått fram till nirvana är det stora målet i livet slut. De fyra ädla sanningarna är, enligt Buddha, vägen till verklig och hållbar lycka. Buddha heter egentligen Siddhartha Gautama och Buddha är bara en titel. Buddha betyder ”en upplyst” och det är Buddha som är grundaren till Buddhismen. Eftersom Buddha är grundaren har buddhismen inga gudar. Buddhismen går inte ut på att be och ägna sitt liv åt olika gudar utan buddhismen går ut på att finna verklig och hållbar lycka. Att kunna leva så lyckligt som möjligt hela livet tills man är redo för Nirvana. Nirvana är målet i livet för buddhisterna. När man har lyckats släcka sin livstörst är man redo att gå in i nirvana. Nirvana betyder utslocknande så det är ungefär som att man är redo för att dö. Buddha ansåg att det är livstörsten som skapar lidande. Den andra ädla sanningen handlar om människans livstörst.

Den första ädla sanningen handlar om sanningen om lidandet.
 Buddha sa att hela livet var ett lidande. Han ansåg att allt man gör orsakar lidande, att allt har ett slut och det är då lidandet kommer. Buddha sa att man ska njuta av lyckan medans man har den istället för att törsta efter mer lycka hela tiden. Som ordspråket ”den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket” stämmer precis in på hur Buddha ansåg att människorna betedde och beter sig.
I den andra ädla sanningen beskrivs bara livstörsten. Jakten efter lycka tar aldrig slut utan man fortsätter alltid få mer och mer, bli ”lyckligare” och ”lyckligare” fast det inte blir lycka till slut utan lidande. Munkarna hann inte berätta om de andra två ädla sanningarna så får gå till ett tempel där jag kan finna munkar
 eller några andra som kan berätta för mej om de resterande ädla sanningarna!


The Brazen Palace:

Buddha:



RSS 2.0